Die britische Firma PWM stellte auf der Superbooth Mantis vor, den letzten Synthesizer, den Chris Huggett (der Vater des Wasp und des Oscar) vor seinem Tod entworfen hat.
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Der Mantis wird als ein Wasp Mark II mit einem Oscar-inspirierten Doppelfilter und zwei analogen Signalwegen beschrieben, die ihn duophon machen. Die Oszillatoren werden beim Einschalten numerisch berechnet und gehen dann in den analogen Bereich über, wo alles digital gesteuert wird.Der Mantis-Mixer ermöglicht es dem Benutzer, zwischen Oszillator eins und zwei zu balancieren, Rauschen hinzuzufügen und Ringmodulationen durchzuführen. Er verfügt über eine umfangreiche, aber einfach zu bedienende Modulationssektion, zwei Hüllkurven mit einer einzigartigen Sustain-Fall-Funktion sowie 100 Werks- und 100 Benutzer-Patches. Das Instrument enthält auch einige digitale Effekte am Ende des Signalwegs, die die Klänge verfeinern und es zu einem Allround-Performance-Instrument machen.
Während sich das Instrument noch in der Entwicklung befindet, präsentierte PWM die Platinen, die einen Vorgeschmack auf den endgültigen Sound des Mantis geben.
Die Features des Mantis:
200 Patches
All patches in RAM so can be overwritten
Bank A: 100 Factory presets
Bank B: 100 User presets (all set to initial patch)
Compare function
Initialize patch function
Duophonic with 2 analog signal paths
Mathematically generated oscillators designed by Chris Huggett
Analogue signal path designed by Chris Huggett
2 Oscillators plus sub-oscillator per voice
Sine / Triangle / Saw / Pulse plus additional wave types
Shape control and shape modulation input
Will create pulse width modulation on the pulse waveform with perfect square
at the center
Pitch modulation control
Octave selects per oscillator
OSC 1 SUB follows oscillator 1 parameters
Oscillator Drift
Creates random pitch variations between oscillators
Multi-mode state variable VCA filters with overdrive
2 Analogue filters – 1 per signal path
Low Pass / Band Pass / High Pass in 12dB and 24dB configurations
Additional WBAND (series) and WSTOP (parallel) types
Filter Cutoff
Filter Cutoff Modulation
Filter Resonance
Filter Width
Filter Width Modulation
Filter Keytrack
LFO (Low Frequency Oscillator)
2 LFOs
4 waveshapes per oscillator
Fade In / Fade Out parameter
SYNCable
Rate control
Envelopes
2 Independent envelopes
ENV 1 normalised to amplitude
ADSR
* + Sustain Fall parameter for shaping during key-down
* + Repeat which can be used to create looping envelopes
* Velocity positive and negative control
Ring modulation
Mixer
First mix: OSC1 and OSC2
Second mix: OSCillators and noise
Third mix: OSCillators + noise and Ring modulator
VCA (Voltage Controlled Amplifier)
All amplification is done in the analogue domain in multi-stage VCAs
Modulation Routes
Control – 6 choices of modulation parameters
Source – 6 choices of effectors from envelopes and LFOs
Scale – choices of controls used to scale the effect of the modulation
Glide
Glide amount
Auto-glide mode
Indicator LEDs
Two LEDs for Voice
LED for Keyboard activity
Master tune
Master volume
Triggering
ENV 1 Legato
ENV 2 Legato
LFO Keytrig
LFO Keytrig
CONNECTIONS
Master power switch
DC 9V input
USBC
MIDI IN / OUT / THRU
Sustain pedal input (switch)
Pedal input (continuous)
Stereo 1/4” line Outs: L/Mono and R
Stereo 1/4” headphone out
?Multi-function Joystick control
Left / right for pitch bend
Performable vibrato
Latching hold mode
Arpeggiator
6 arpeggiator types – Up, Down, Up/Down 1, Up/Down 2, Played & Random
Sync rates control from 2nds to 32nds
Tap tempo button
Swing including positive and negative swing
Auto clock sync – Detects MIDI or USB-MIDI clock and synchronises the arpeggiator
automatically